عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی؛

برخی به دنبال حاکم کردن دیکتاتوری در جامعه‌اند

خوشبختانه الان دیگران از خواب بیدار شده اند و مجلس به سمت اعمال ابزار های نظارتی خود پیش می رود و اینکه در قانون گذاری نیز مصمم است؛ بنابراین، باید تحولات شکل گرفته را به فال نیک گرفت. مجلس باید ظرفیت خود را نشان دهد و کاری کند که افراد دچار افراط و تفریط نشوند.
کد خبر: ۱۷۳۰۲۵
|
۱۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۸ 01 July 2011
|
8856 بازدید
سرويس مجلس «تابناك» ـ تحولاتی که شکل گرفت، باعث شد کسانی که جایگاه مجلس را در ایران فراموش کرده بودند از خواب بیدار شوند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت وگو با «تابناک» گفت: در سه سال گذشته، مجلسی را دیدیم که به دلیل مصالح نظام، بیش از اندازه مصلحت اندیش شده بود و از برخی ابزار قانونی خود استفاده نمی کرد و بسیاری از مصوبات و قوانین آن اجرا نمی شد، ولی خوشبختانه الان دیگران از خواب بیدار شده اند و مجلس به سمت اعمال ابزار های نظارتی خود پیش می رود و اینکه در قانون گذاری نیز مصمم است؛ بنابراین، باید تحولات شکل گرفته را به فال نیک گرفت. مجلس باید ظرفیت خود را نشان دهد و کاری کند که افراد دچار افراط و تفریط نشوند.
 
اين عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کسانی که گمان می کنند مباحث مطرح به دلیل اختلافات صنفی دولت و مجلس است، در اشتباهند. اختلاف فراتر از اینهاست؛ اما در بعد اجرای قوانین.

بر پایه قانون اساسی، وظیفه قانونگذاری و نظارت در اختیار مجلس است، ولی متأسفانه، دوستانی در دولت هستند که این را نمی پذیرند. نقطه عطف این فتنه، در رأس امور نبودن مجلس بود. یکی از وسایلی که می توان جلوی این فتنه ها را گرفت، ابزارهای نظارتی است و شفاف ترین دستگاه نظارتی کشور مجلس است. خیلی تلاش شد که این ابزار را از سر راه بردارند.

هنگامی که در رأس امور نبودن مجلس مطرح شد، خلاف روح قانون اساسی و خلاف اصول دمکراسی در کشور و امری خلاف خواست امام و رهبری مطرح شد. حتی در بازنگری قانون اساسی، تلاش شد تا جایگاه مردمی قانون اساسی تقویت شود. بسیاری می کوشند و تحریک می کنند که رئیس جمهور با مجلس درگیر شود، آن هم به نام اینکه دولت و مجلس درگیری صنفی دارند، در صورتی که این نوعی چالش قانون اساسی است. مجلس شورای اسلامی در این شرایط باید از جایگاه خود دفاع کند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: در مورد وزیر ورزش نیز همین موضوع مطرح است. زمانی که مجلس قانونی را تصویب کرده و به تأیید شورای نگهبان رسیده، اگر این قانون ابهامی داشته و نیازمند تفسیر باشد، تفسیر آن در اختیار مجلس است و از آنجا که شورای نگهبان، این قانون را تأیید کرده، پس ابهامی ندارد.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: کسانی که همچنان به دنبال حاشیه سازی هستند، چند هدف را دنبال می کنند؛ نخست اینکه به دنبال یک دیکتاتوری مصلح در جامعه هستند و می خواهند دولتی داشته باشند که صلاح مورد نظر خود را در جامعه اجرا کند. عصر دیکتاتوری های مصلح در دنیا پایان یافته و هیچ کس نمی تواند همه اختیارات را برای خود بخواهد و ادعا کند که صلاح را تشخیص می دهد. حتی اگر صلاح را تشخیص دهد که بعید است، بالاترین صلاح در جامعه حضور حداکثری مردم در عرصه مشارکت سیاسی است و چون این حضور محدود می شود، دیگر صلاح ها و حوزه های تشخیصی پذیرفتنی نیست.

دوم آن که عده ای دنبال کار انتحاری هستند و برخی تلاش کرده اند که دو سوم مجلس نهم و دولت آینده را در اختیار بگیرند و برنامه ریزی مالی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای این قضیه کرده بودند. با شرایط اخیر دستشان رو گشت و با مانع نظام روبع رو شدند و اکنون به دنبال برهم زدن اوضاع هستند و تلاش می کنند که حالتی انتحاری در جامعه به وجود آورند که باید مانع این قضیه شویم. کارهای اساسی مملکت نباید تحت الشعاع این مسائل قرار گیرد. حوزه سیاست خارجی، هدفمند کردن یارانه ها، مسکن و اشتغال؛ اینها مسائلی است که باید محور توجهات قرار گیرد. مجلس باید با اجرای بدون کینه و هدفمند و همراه با حفظ مصلحت های کلی نظام، به گونه ای رفتار کند که شایبه در راس امور نبودن مجلس در جامعه از بین برود.

وي در پاسخ به این که برخی از اصولگرایان بر این باورند که بحث مشایی و احمدی نژاد جداست، در حالی که آقای احمدی نژاد بارها اعلام کرده است که بین وی و مشایی جدایی وجود ندارد، گفت: در مصداق رفتاری، رفتاری که شکل بگیرد، نشان می دهد که برگرفته از یک تفکر انحرافی و یا اصلاحی است. اگر اصلاحی باشد با آن همراه هستیم، ولی اگر انحرافی باشد، باید جلوی آن ایستاد.

اینکه آقای رئیس جمهور تا چه اندازه اظهار ارادت به آقای مشایی می کند، باید در مصادیق رفتاری آن را تشخیص داد. لجاجت هایی که در دولت هست، فراتر از موضوع مشایی است. مشایی هم جزیی از این جریان می تواند باشد و بدش نمی آید محور این جریان باشد، ولی کلیت این جریان سازماندهی و حساب شده است؛ حتی در مواردی از مسایل پوپولیستی در جامعه استفاده کرد و تریبون هایی نیز دارد.

برخی در جامعه، موضوعات را به سمت جریانات انحرافی می برند؛ مثل رمالی و سحر و ... این تنها بخشی از این انحرافات است. مسائل اساسی که در جامعه هست، از وظایف اساسی دولت است و برخی می خواهند به عنوان نقطه ضعف دولت به آن نگاه کنند. دولت به جای اینکه امتیازات خود را بگیرد، می خواهد همچنان اجرا نکردن اجزای چهارگانه ای را که گفتیم، به عنوان نقطه ضعف در نظر داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مجلس از ابزار نظارتی خود به خوبی استفاده نمی کند؛ برای نمونه، پول هایی که بیرون از عرف و از سال گذشته برای شب نامه نویسی و جریان سازی و تخریب برخی نمایندگان و مسئولان کشور و برای تقویت افراد وابسته به این جریان هزینه شده، کجا رفته است؟ چرا بخشی از تریبون هایی که به این جریان وابسته بوده، به تأیید برخی افراد و تخریب افراد دیگر تبدیل شده است؟ این جریان، جریان خطرناکی است و گروه های پانزده نفره ای که در شهرستان ها تشکیل داده اند همچنان فعالند و به راحتی به دنبال ساماندهی برای مجلس و دولت آینده هستند.

مسئولان از جریانی که در کشور در حال شکل گیری است، غافل هستند و هدف آنها این است که معیارهای گذشته کنار گذاشته شود. می خواهند افرادی را که می توانند به عنوان نماینده تحمیل و بعدها از آنان استفاده کنند. جریان تبلیغاتی این گروه بسیار فعال است و موج سازی را به گونه ای انجام می دهد که افکار را به سوی جریان انحرافی می برد و کارهای خود را خزنده در کشور انجام می دهد.

فلاحت پيشه با اشاره به اراده ای که در مجلس برای مقابله با این جریان و انحراف از قانون اساسی ایجاد شده است، گفت: این اراده در حال شکل گیری است؛ منتها مجلسی که سه سال در حال تفریط بود، نباید در یک سال باقی مانده دچار افراط شود و باید اعتدال را رعایت کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات